zaterdag 8 juni 2013

Geen reclame


Mijn Franse keuken was een mooi oud maar koud hok. Er was een aansluiting voor een kachel maar de oude schoorsteen was door de vorige eigenaar in verband met dreigend instortingsgevaar van het dak gehaald. Ik verwarmde de keuken in de winter met een butagaskachel maar het stonk altijd een beetje en erg gezond leek het me ook niet om lang in een ruimte te verblijven waar ook de verbrandingsgassen circuleren. Met mijn broer(tje) bouwde ik, van dubbelwandig RVS kachelpijp, een nieuwe schoorsteen op de restanten van de oude gesloopte schoorsteen en plaatste in de keuken een, via de bij iedereen bekende Nederlandse tweedehandssite, gekochte houtkachel. Deze kachel kende ik al uit een vorig huis in Nederland. Superzuinig met hout, heel erg weinig as (een halve emmer per maand bij continue gebruik van eikenhout) en de temperatuur is heel erg goed te regelen. Prima geschikt voor niet al te grote ruimtes. Sinds ik deze kachel heb, zit ik in de wintermaanden en op alle andere frisse dagen in mijn keukentje. Ik heb geloof ik geen avond meer in een andere kamer gezeten.
Vriend Hans, in november op bezoek, werd zo enthousiast dat hij thuis in Groningen zijn al jaren niet meer gebruikte schouw weer opende, dezelfde kachel aanschafte en sindsdien met boek en luie stoel de temperatuur in zijn woonkamer tot saunahoogte op jaagt.

2 opmerkingen:

Spaarmoeder! zei

Leuke kachel op hoge pootjes! We hebben hier bijna net zo een staan, alleen dan geƫmailleerd. (Nog?) niet aangesloten, want meegenomen uit het vorige huis.

Spaarmoeder! zei

En inderdaad, goed te regelen warmte, weinig afval.