woensdag 6 juni 2018

Wespen en andere insecten



Het was opvallend hoe weinig insecten er de laatste jaren in Belmont waren. Nauwelijks bijen en vliegen. Wespen en hoornaars heb ik de laatste jaren niet eens gezien. Ik vond en vind het verontrustend en denk dat het kwistig spuiten met gif wellicht de oorzaak van die achteruitgang is. Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met het spuiten van gif op het rode grind van mijn 'oprijlaan'. Dat betekent dat er overvloedig onkruid groeit maar dat accepteer ik. Als ik in het dorp kijk naar de opritten van de huizen die allemaal uit dezelfde bedekking bestaan en waar geen sprietje groen op te zien is kan het haast niet anders dan door gif komen. Gelukkig is de gemeente al gestopt met het spuiten van de bermen. En dit voorjaar valt het me op dat er weer insecten zijn. Ik zag zelfs weer een aantal hoornaars en voor mij onbekende grote zwarte torren. Op de luiken van mijn huis en de garagedeur waren wespen druk met het bouwen van een nest. Wat een geweldig knap bouwwerk. Maar mijn liefde voor wespen gaat niet zo ver dat ik ze, op die voor mij zo vervelende plekken, hun gang laat gaan. Ik heb ze vernietigd, met een beetje pijn in het hart. 

Geen opmerkingen: