maandag 8 januari 2024

Eiken buitendeuren



Het huis bezit 6 eiken buitendeuren. De benedendeuren zijn nog in een redelijk goede staat maar de deuren boven, vanaf de slaapkamers naar de balkons waren behoorlijk slecht. Scheefgezakt na 100 jaar hangen, ooit wat opgelapt met stalen hoekjes en natuurlijk tientallen jaren niet geschilderd. Gebruiken ging niet want ze konden niet open zaten klemvast in het kozijn. Ze zaten weggestopt achter dikke gordijnen. Als je het niet ziet heb je er ook geen last van. Ze waren zo slecht dat ik, toen ik de eerste aan een onderzoek onderwiep dacht dat hij niet te redden was. Heb zelfs nauwelijks foto's gemaakt toen ik besloot hem uit elkaar te halen omdat ik er van uit ging dat er toch niets aan te redden was. Maar met een hoop kunst en vliegwerk is deze deur weer opgelapt en voorlopig bruikbaar. Vorig najaar besloot ik de volgende deur aan te pakken zo ver als mogelijk te demonteren en opnieuw in elkaar te zetten. Ik wilde ook een paar houten panelen vervangen door ruiten om wat meer licht in de kamer te hebben. Hoe lichter het is hoe blijer ik ben. 














Geen opmerkingen: