zondag 3 maart 2024

Wielrennen


Het wielerseizoen gaat weer beginnen. Vorig jaar stond Belmont wekenlang in het teken van het wielrennen. Een tijdrit van het Critérium du Dauphiné, ik zeg nog altijd Dauphiné Libéré, eindigde in Belmont. Het hele dorp was versierd met oude fietsen. Ik heb op de muur ook een antieke fiets geplaatst en ben gaan kijken bij de finish bij Plan d'Eau. Ik vond er niet veel aan. Veel zag ik niet, tv is beter. Door Ranchal, een dorpje een kilometer of tien van Belmont, kwam een etappe van de Tour de France. Het gebeurt niet vaak dat de Tour zo dichtbij komt dus vond ik Peter bereid om met me mee te gaan om dat spektakel van dichtbij te bekijken. Het ging me niet zo zeer om de wielrenners, die vliegen met een rotvaart voorbij, maar vooral om het spektakel er om heen, het publiek en vooral de reclamekaravaan. Ik wilde per se tijdens de Touretappes door winkelketen Leclerc massaal uitgedeeld bolletjes t-shirt bemachtigen. Op tv zag ik heel veel mensen tijdens de etappes die T-shirts dragen en vriend Wicher had er in een eerder moment één weten te bemachtigen. Met koelboxen vol voer en drank stonden op als vroeg, naar later bleek de verkeerde plek, bij de ingang van het dorp. De reclamekaravaan raasde ons namelijk voorbij  om in het centrumpje een honderd meter verderop reclamemeuk uit de auto's te  gooien.  Het lukte Peter om  twee petjes te bemachtigen door zo ongeveer midden op de weg te staan zwaaien maar dat was het dan wel. Toen de karavaan al weer lang voorbij was en ik twijfelde of er überhaupt nog t-shirts uitgedeeld zouden worden kwam er in een rotvaart een Leclerc bus voorbij die in de verte stopte en duidelijk zichtbaar t-shirts uitdeelde aan de toegestroomde massa. Ik overwon door begeerte de schaamte voor zoveel inhaligheid en rende die kant op maar voordat ik ter plekke was reed de bus al weer verder. In het dorp maakte de  route een slinger bergop om een minuut later hoog voorbij te komen. Ik zag dat er een shortcut voor voetgangers was middels een trap omhoog.  Ik rende de honderd treden omhoog om op tijd bij de bus te zijn en verdomd het lukte me om nog net op tijd twee T-shirts te bemachtigen. Mijn Tour de France was gelukt.




1 opmerking:

Cilia zei


Oooooh jemig, ik vrees dat onze honden flink te keer gaan als je zo bij ons langs komt ;-)