zondag 13 mei 2018

Oude geschilderde muurreclames in Frankrijk



Ze zijn er nog wel maar worden zeldzaam, de oude muurschilderingen, geschilderde reclames.
Iedere keer als ik vanuit Nederland naar mijn Franse huis rijd zie ik deze oude muurschildering. Ik nam me vaak voor er een foto van te maken maar moe na een lange dag rijden kwam het er niet van. Omdat ik onlangs vrienden op moest halen vanaf vliegveld Lyon kwam ik dit keer uitgerust langs dit plekje en maakte bovenstaande foto. En nu droom ik van een oude muurschildering op mijn Franse huis. De zijkant van mijn huis is groot genoeg. Toen ik mijn zwager, kunstschilder, de foto stuurde en hem zei dat ik wel zo'n schildering op mijn huis wilde reageerde hij enthousiast. Misschien komt het er ooit van. 
Zoekend op internet kwam ik onderstaand artikel tegen. Ik heb het boek besteld.



En soms komen dingen toevallig samen. Toen ik zo bezig was met die oude muurreclames en het boek van Rob Verbeek, dat bijzondere verhaal van de wijnhandelaar die meer dan 20 jaar die langzaam verdwijnende muurschilderingen fotografeerde stond in Le Pays, zo'n regionale krant waarin alle plaatselijke bijzonderheden en festiviteiten staan vermeld, het prtret van de 90 jarige schilder Andre Seytier die ooit in een ver verleden deze muurreclames beroepsmatig op de panden langs de National 7 aanbracht. Nou wil ik nog sterker zo'n mooie prachtig blauwe reclame op mijn pand.







Geen opmerkingen: