zaterdag 16 december 2023

Walnoten


In mijn boomgaard staat nog één walnootboom. Een paar jaar geleden is een andere boom in een storm omgewaaid. Deze herfst verzamelde ik de gevallen noten van mijn boom en ook de bomen die ook onderweg tijdens mijn wandelingen tegen kwam. de oogst was best schraal en opvallend was hoeveel gevallen noten nog vast zaten in de schil en van binnen rot bleken te zijn, sommige bevatten wormen. Het waren volgens mij vooral de noten die als eersten vielen die aangetast waren. Maar door eindeloos te rapen is het me gelukt om voorlopig weer vooruit te kunnen.

 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is een plaag een uitheemse vlieg legt eitjes in de bast, valt op de grond wormen 🐛 groeien uit tot vlieg. Kippen die de wormen eten is de enige oplossing. Wij hebben er ook last van

Anoniem zei

Dus dat is het! Kippen is een beetje lastig. Als ik er vast zou wonen zou het kunnen maar om ze nou in een mandje steeds mee op reis te nemen is ook zo wat.