zaterdag 23 december 2023

Van den Briel en Verster


Bij Emaus kocht ik, voor weinig,  een stapel mooie theedoeken. Thuis zag ik dat ze uit Nederland komen en heb ik op internet de  fabriek opgezocht.  Tot een fusie met Van Dissel in 1963 in heeft de fabriek onder deze naam geproduceerd. 
Rond 1965 stopte de productie en kregen de fabriekspanden een andere functie en in  2004 zijn de panden gesloopt en staat er ter herinnering alleen nog een buitenmuur.
Mijn theedoeken zijn dus minimaal achtenvijftig jaar oud. En nog prachtig. Tja, dan vind ik het weer zonde om ze te gebruiken en liggen ze onder op de stapel.

 

2 opmerkingen:

Ger zei

Van den Briel en Verster,ofwel de koninklijke Eindhovensche Damast Linnen & Pellen Fabriek opgericht in 1847.Daar fietsten ik in mijn jeugd jaren dagelijks voorbij in de Dommelstraat.Mijn schoonmoeder kocht er destijds stof aan de meter om thee en glazen afdroog doeken te maken.Het patroon gaf al aan waar je de schaar moest zetten en knippen maar, ze maakte ook ophanglusjes maar niet zulke mooie als aan jou theedoeken.Hier liggen ook stapeltjes in de linnenkast nog van mezelf en gered bij het huis leegruimen van mijn schoonouders,mijn dochter heeft zelfs nog stapel theedoeken met strikje er omheen uit oma haar linnenkast uit lang vervlogen tijden die nooit gebruikt zijn. Ik gebruik de mijne vaker als decoratie in de keuken of als dekkleedje op tafel.

Anoniem zei

Ha Ger,
Wat grappig dat je het kent en er zelfs theedoeken van hebt.
Hent