maandag 26 april 2021

Dak



Zoals ik al en een eerder bericht schreef was er door een storm schade aan het dak. Vooral het stuk zink dat van de nok was verdwenen baarde me zorgen. Op zolder kon ik op die plek naar buiten kijken. Dat betekent lekkage. Dat bleek ook wel want de tweede nacht hoorde ik vanuit mijn bed heel veel lawaai komen van de zolderkamer. Wicher was aan het schuiven met spullen. Even later kwam hij de trap af om me te vragen hem te helpen het bed te verplaatsen want er drupte water midden op zijn dekbed wat al behoorlijk nat was. Met zijn bed in een hoek geschoven, een emmer op de plek waar het water naar beneden drupte konden we beide weer onder het warme, door elektrische deken verwarmde bed. Ik sliep niet echt lekker die nacht. De volgende dag spande Wicher een zeil op het zoldertje van zijn kamer onder het lekkende dak. 
Hoe ging ik dit oplossen? Ik moest het dak op maar zag op tegen de hoogte, de kwetsbare leien. Ik had vanwege het slechte weer, koud, grijs en af te toe regen voldoende tijd om een plan te maken, te overdenken hoe ik deze klus kon klaren en uiteindelijk wist ik hoe ik het zou gaan doen. 
Toen het weer de tweede week opklaarde, overdag was het prachtig zonnig, bouwden Wicher en ik de steiger op. Met een ladder in de goot en een volgende ladder achter de schoorsteen kon ik de nok van het dak bereiken en schoof ik,  aan elke kant van het dak een been alsof ik op een paard zat, naar de plekken waar lood, leien en zink los lag. Met schroeven en kit werd alles weer vastgezet en waterdicht gemaakt. 
Ik heb de steiger laten staan. De schoorsteen waar ik de ladder naast en achter gezet had is de schoorsteen van de schouw van de woonkamer achter de keuken. De kachel die daar staat gebruik ik eigenlijk nooit omdat de schoorsteen te slecht trekt, de rook bij een verkeerde windrichting de kamer wordt ingeblazen. De schoorsteen is namelijk niet hoog genoeg, komt niet boven het dak uit. Nu de steiger er toch staat is dat een mooi moment om die schoorsteen te verlengen. Dat wordt een klus voor een volgende vakantie. 



Geen opmerkingen: