maandag 5 maart 2012

Frelon

Wespen haat ik. Ik weet dat het een beetje kinderachtig is maar als er wespen in de buurt zijn word ik altijd zenuwachtig en moordlustig. Dat had ik al als kind. Ik voerde wespen aan de kruisspin. Ondertussen weet ik dat wespen nuttige beesten zijn en is mijn aversie in een ander daglicht komen te staan maar toch, ze moeten niet in mijn buurt komen.
Je zult begrijpen dat ik niet blij was toen ik hoorde dat er een soort wesp bestaat die vele malen indrukwekkender is dan een gewone wesp, de Frelon. Voor het eerst maakte ik kennis met dat gevaarte in mijn Franse huis. Op een mooie zomeravond kwam er een de keuken ingevlogen. Ik maakte dat ik weg kwam toen hij met een hoop, woedend kabaal probeerde via de gesloten ramen weer naar buiten te vliegen.
De volgende ochtend lag hij dood op de vensterbank en was dat een mooi moment om hem nader te bestuderen, fotograferen. Wat een indrukwekkende reus. Daar wil je niet door gestoken worden.
In Nederland schijnen ze ook voor te komen. Hier heten ze Hoornaar.

Frelon en gewone wesp

Geen opmerkingen: