zondag 26 mei 2024

Dak van aanbouw vervangen


Aan de kant waar mijn huis grenst aan de tuin van wijlen Maurice is ooit een stuk aangebouwd. Het is een soort bijkeuken wat wij de Cave noemen. Geen idee of dat het juiste Franse woord is. We hebben die naam overgenomen van de vorige eigenaars en dan blijft dat zo schijnbaar. Het dak van deze aanbouw was slecht. Mijn aanbouw is het bovenste deel op de foto, de onderste pannen zijn van het dak van het vroegere kippenhok van Maurice wat weer tegen mijn Cave is aangebouwd. 
De koppen van de balken waren voor het grootse deel vergaan, verrot. Een wonder dat het allemaal nog bleef hangen. Dat dak moest ooit worden vervangen en ik had de laatste jaren steeds het plan om het dat jaar echt aan te pakken maar het kwam er maar niet van. Afgelopen winter besloot ik dat het dit jaar dan toch echt moest gebeuren. Ik had al langer geleden besloten dat het een plat dak zou worden.  Het voordeel van een plat dak op die plek is dat ik er, als ik dat zou willen, een steiger op zou kunnen plaatsen. Met een pannendak zoals op de foto kan ik aan deze kant niet bij mijn gevel. 
Ik maakte tekeningen, overlegde met mijn twee broers, echte vakmensen, kreeg veel tips en aanwijzingen, bestelde hout bij de houtzagerij bij mij in de straat (balken, dakbeschot, planken voor de boeiboorden) en kocht alle benodigde onderdelen die ik nodig zou hebben.(schroeven, folie, isolatieplaten, OSB platen, menie etc). Mijn broers boden aan om het zinkwerk voor hun rekening te nemen en een paar dagen te komen helpen om het zinkwerk  en de PVC dakbedekkingen aan te brengen. 


De broers aan het werk met het zink in Nederland

Vriend Geert bood aan om mij twee weken te komen helpen met het nodige sloopwerk en het aanbrengen van de nieuwe balklaag, het dakbeschot en de verschillende lagen (folie, isolatie, OSB). 



Eind april ben ik begonnen met het verwijderen van de oude pannen die ik in verschillende vrachten weg bracht naar de déchetterie, het plaatselijk kringloopstation. Moet ik in Nederland per kilo betalen voor het weggebrachte afval, hier mag ik 36 keer per jaar gratis brengen en als ik vaker kom kost me dat 1 euro per keer. Dat is pas service!
Omdat er nogal wat regendagen werden voorspeld durfde ik de balken niet weg te halen. Achteraf maar goed ook want dit voorjaar was zo ongeveer het natste voorjaar wat ik ooit meemaakte hier. Op de oude balken spande ik zeilen om de zaak een klein beetje droog te kunnen houden en in de Cave plakte ik de boiler en de stoppenkast af.

Het bezorgde hout





De nieuwe balklaag onder de zeilen

Met Geert plaatste ik de balken, het dakbeschot en de folie. 





Mijn broers Friedus en Jos gingen keihard aan het werk. Voor ik het in de gaten had waren de platen isolatie en OSB gemonteerd. Niet eens tijd om foto's te maken. De opstaande rand werd geplaatst en terwijl Jos de PVC dakbedekking op het OSB föhnde soldeerde Friedus de zinken randen. In twee werkdagen was het gefixt. Terwijl het de weken voor hun komst het dagelijks regende en ik samen met Geert tussen de buien door en onder de lekkende zeilen werkte was het de dagen dat de broers er waren  droog en af en toe was er zon. Het was zelfs mogelijk om de avond voor het vertrek van de familieleden te BBQ-en.

De broers beoordelen het werk

De komende tijd kan ik het werk afmaken, de oude rotte balken opruimen. Overigens, de familie was nog maar goed en wel vertrokken of de regenbuien keerden weer terug. Maar nu geen stress meer, het regent niet meer binnen.



























Geen opmerkingen: