maandag 29 april 2013

Het weer voorspellen.


Mooi, het sneeuwt niet meer. Maar blij word ik niet van temperaturen rond 5 graden, mist en regelmatig miezerige regen. 



Maar: mijn barometer geeft verandering aan. Van Pluie out Vt (regen of wind) naar variable (wisselvallig). Dat is nog geen beau temps of beau fixe. Misschien later deze maand. 
Een barometer is iets van vroeger. Als kind vond ik het een geheimzinnig apparaat. Mijn Opa tikte in de grote boerenkeuken tegen het glaasje van de barometer die naast de enorme schouw hing en mompelde iets van “Het wordt slecht” en sjokte dan naar buiten. Ik sleepte een stoel naar de schouw, klom er op, ik tikte tegen het glas en er gebeurde niks. Ik tikte net zo lang tot Oma me van de stoel tilde en me naar buiten stuurde waar ik op zoek ging naar Opa om verhaal te halen.
De barometer verdwijnt, maar in Bellimont blijft hij het weer voorspellen.

1 opmerking:

Franse Brocante zei

Leuk om met die gedachte regelmatig te kijken hoe het weer gaat worden. Ja, hier is het ook wisselvallig, maar wel de hele dag droog en morgen schijnt vast de zon. We gaan met zijn allen vast om twee uur kijken en misschien ook nog wel vroeg uit bed om de Koningin officieel afstand te zien nemen, Enfin, mijn laarzen staan klaar, want ik ben een straatje aan het ontdoen van stenen en dat zijn geen Hollandse klinkertjes, maar joekels van 10cm hoog een zwaar. Eigenlijk mannenwerk, maar als je rustig, met beleid werkt en de kruiwagen niet al te vol laadt, lukt het wel. De tube VSM zalf voor stijve spieren ligt al in de keukenla.
Dag, groeten van Lilian